Het begint nu ook in Nederland:
Verzekeraar a.s.r. biedt korting en cadeaubonnen aan klanten die wearable dragen
Bron: Tweakers.net
Het is niet nieuw dat je gedrag wordt beïnvloed. Dit gebeurd vaak met de beste bedoelingen. Een moeder die haar kind waarschuwt om met jas aan naar buiten te gaan, of toch maar laarzen aan te trekken omdat het zo regent. Of op school waar je leert om met elkaar rekening te houden.
Tussen al deze lessen door probeer je ook nog je eigen ik te vinden. Wel luisteren, niet doen. Toch even proberen tegen de stroom in te gaan om te kijken wat er gebeurd, of omdat je echt vind dat de meute de verkeerde kant op gaat. Het wordt steeds lastiger om jezelf te ontdekken.
Ik ben opgegroeid in een tijd waarin iedereen tijdens het uitgaan wel een telefoon bij zich had, maar zonder een fatsoenlijke camera. Filmpjes konden ze al helemaal niet maken, hoogstens een 2 pixel grote foto. Je dronken toestand belande niet direct op YouTube of Dumpert. Als je je al zorgen maakte, dan was dat over de volgende dag. Niet over de eeuwigheid van het internet.
Je gedrag wordt bewust of onbewust beïnvloed. Is het niet je moeder die nog wekelijks aan de telefoon hangt, dan is het wel je werk die stuurt op een andere aanpak. Nu komt daar nog een extra partij bij die je gedrag wil beïnvloeden:
De verzekeringsmaatschappij
Op een sluwe beloningsstrategie. Geef je ons je data dan krijg je korting. Ga je je beter gedragen, krijg je nog meer korting.
De beweegredenen van ons handelen zijn niet meer van ons zelf maar worden aangestuurd vanuit de belangen van een externe partij. Een partij die niet redeneert vanuit de mens, maar vanuit winst. Die twee kunnen overeen komen maar kunnen ook conflicteren.
De eerste stap is door A.S.R gezet, een proef, een kleine beloning voor je data. In marketing termen, een belonging voor het verbeteren van je leven. Waar gaat dit eindigen. Zal de overheid een grens trekken? Worden we langzaam maar zeker slaven van grote bedrijven die ons meer en meer gaan beinvloeden?
We wachten af...